|
Post by talvikki on Aug 30, 2020 12:31:21 GMT 2
Tämä on mun ensimmäinen aihe tällä foorumilla! Teen sen aiheesta, josta tiedän jonkin verran. Olen nuori, ja samanikäisillä on tapana "fanittaa" tiettyjä TV-sarjoja, kirjoja, julkkiksia tai melkein mitä tahansa. Fanikuntia (englanniksi fandom) on eri kokoisia, osa pieniä, osa valtavia. Jokainen niistä fanittaa tiettyä kohdetta, mutta yksi henkilö voi kuulua useampaan. Fanikunnilla voi olla oma nimitys jäsenilleen, kuten brony, directioner, belieber tai muu liittyen kohteeseen, jota ihaillaan. Tässä on lyhyt lista suosituimmista fanikunnista: - My Little Pony, link- Furryt eli ihmiset, jotka samaistuvat eläimiin, link- Harry Potter, link- Korealainen popmusiikki, K-pop, link
- Star Wars ja Star Trek (nämä ovat eri sarjoja) - Sherlock Holmes, myös uusin TV-sarja, linkFanikuntia pidetään harmittomina, tosin välillä fanit ovat menneet niin "sekaisin", että he ovat syyllistyneet rikoksiin. Tiedetään tapauksia, joissa julkkiksia on esimerkiksi uhkailtu, kiristetty, vakoiltu tai satutettu. Fanit voivat myös olla kateellisia toisilleen, mistä on seurannut kiistoja internetissä. Fanikunnat ovat myös hyökänneet toisiaan vastaan foorumeilla ja sosiaalisessa mediassa. Lisään myöhemmin vielä joitain videoita aiheesta.
|
|
|
Post by talvikki on Aug 30, 2020 12:38:16 GMT 2
Tässä on video, joka kertoo yhdestä viime aikojen suosituimmasta fanikunnasta:
Kyseessä on kauhupeli, jossa toimitaan yövartijana pizzeriassa. Rakennuksessa kummittelee, sillä siellä on kuollut lapsia hämärissä olosuhteissa. Henget ovat siirtyneet robotteihin, jotka kävelevät öisin ympäri paikkaa ja yrittävät tappaa vartijan. Tämä on ensimmäisen pelin juoni. Myöhemmissä osissa selviää kamalampia asioita. Entinen työntekijä sieppasi lapsia, sulloi ne robottien sisään ja teki itselleen samoin, jottei häntä löydettäisi. Vielä pelottavampaa on se, mitä mieltä fanit ovat. He rakastuivat robotteihin ja murhaajaan!
|
|
|
Post by talvikki on Aug 30, 2020 12:50:32 GMT 2
Toinen suosittu fanikunta, jonka unohdin mainita, on creepypastat. Creepypasta on kauhutarina, jota levitetään netissä. Vaikka niiden on tarkoitus olla pelottavia, jotkut tykästyivät niihin. Tarinoissa esiintyy kaikenlaisia pimeitä asioita: murhaajia, hyväksikäyttöä, raiskauksia, ilkeitä avaruusolentoja, demoneita, mustaa magiaa, rikoksia, salaliittoteorioita, periaatteessa kaikkea, mitä voidaan pitää pahana. Fanit luovat omia hahmoja, jotka ovat hirviöitä tai murhaajia, tai ihastuvat olemassaoleviin hahmoihin. Suosittuja hahmoja ovat: Jeff the Killer linkSlender man linkBen Drowned linkFanit kuvittelevat, että nämä ja monet muut tarinoiden hahmot asuvat kartanossa, johon voi päästä asumaan murhaamalla jonkun. USA:ssa on tapahtunutkin niin: kaksi kaverusta yritti tappaa luokkatoverinsa, jotta heistä tulisi hirviöiden apureita. He eivät onneksi onnistuneet siinä: tyttö selvisi ja on kunnossa!
|
|
|
Post by Koalani on Aug 30, 2020 15:19:13 GMT 2
Hirveetä! Mä en tiennyt mitään fandomien/fanikuntien olemassaolosta. Vika tässä on ihan lähtökohdassa, eli pelien/tarinoiden tarkoituksessa: Negatiivisen tunteen (pelon) synnyttäminen, tai pimeän informaation levittäminen. On odotettavissa, että jossain vaiheessa katsojat/lukijat tekevät niin monta sopimusta, että jotkut niistä tulevat mielettömiksi/riivatuiksi ja väkivaltaisiksi.
|
|
|
Post by talvikki on Aug 30, 2020 16:19:41 GMT 2
Sopimukseksi voi näköjään riittää pelkkä julkkisten ihailu, sillä pelkästään jostain laulajasta pitäminen on johtanut sekoiluun, joita fanit harrastavat. Kun olin koulussa, samalla luokalla oli Justin Bieberistä pitävä tyttö. Hän ei sentään ollut pahimmasta päästä, mutta silti kiljui ja hihitti, kun luki häneen liittyviä asioita netistä. Eikä häntä myöskään haitannut sen laulajan huumeidenkäyttö, koska hänen mukaansa kaikki erehtyvät joskus. No, nyt tiedät, mitä fanien keskuudessa tapahtuu! Voin laittaa tähän aiheeseen lisää viestejä. On ihan hyvä tietää, millaisia asioita muut nuoret tekevät.
|
|
|
Post by talvikki on Aug 30, 2020 16:23:29 GMT 2
Creepypasta-tarinat ovat kyllä jo pimeitä alun alkaen, kuten näit. Outoa, että monet pitävät niistä juuri siksi! Kun olin vielä teini joitain vuosia sitten, ihmettelin aina, miksi "kaikki" tykkäävät pimeyden voimista ja sellaisista hahmoista. Se ihmetytti minua pitkään, kunnes sain selville, kuinka iso vaikutus pimeydellä on meidänkin maailmassamme.
|
|
|
Post by Koalani on Aug 31, 2020 0:21:14 GMT 2
Laita vaan!
Mäkin aina ihmettelin koulussa, miksi kaikki mun ikäiset piti kamalasta musiikista, joka mun korvissa oli pikemminkin meteliä, kuten The Beatles. Mä tykkäsin aina sellaisesta melodisesta, slow-musiikista. Myöhemmin musiikki tuli tietysti paljon rumemmaksi, eli pimeämmäksi. Vasta muutama vuosi sitten tajusin, että toiset ei tunnista valoisaa musiikkia, ne pitää sitä tylsänä tai vanhanaikasena...
|
|
|
Post by talvikki on Aug 31, 2020 16:14:57 GMT 2
Beatles olikin yksi ensimmäisistä poikabändeistä, joka aiheutti fanien keskuudessa joukkohysteriaa. Minäkin kuuntelen välillä hitaampaa elokuva- tai ambient-musiikkia, mutta kun olen kasvanut huonon musiikin parissa, en aina muista! Toivottavasti oma musiikkimaku muuttuu tulevaisuudessa.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 1, 2020 14:13:09 GMT 2
Niin oli....
Mun entinen espanjalainen yhteistyökaveri oli sun ikäinen ja vietti muutaman kuukauden mun luona ja vaikka sekin kuunteli pimeeitä lajeja, se oppi tykkäämään valoisasta musiikista, kun se kuuli sitä joka päivä! Se ei tuntenut niitä vanhempia ja ei niin tunnettuja nykyään artisteja ja se tykkäsi niistä paljon! Jos haluat, mä voin laittaa enemmän musiikkia Musiikki-aiheeseen, niin tutustut myös niihin.
|
|
|
Post by talvikki on Sept 1, 2020 16:39:14 GMT 2
Joo, kiitos! Mua kiinnostaisi kuunnella vanhanaikaista musiikkia. Ehkä se voisi auttaa mua henkisesti niin, että tulee parempi olo. Ei sitä tiedä, ellei kokeile!
|
|
|
Post by Koalani on Sept 2, 2020 2:06:10 GMT 2
Hyvä, tehdään niin!
|
|