|
Post by talvikki on Sept 7, 2020 11:29:50 GMT 2
Tässä on kiinnostavia videoita japanilaisesta kulttuurista! Geishat (paikalliselta nimeltään geikot) ovat ammattiviihdyttäjiä, joilla on pitkä koulutus. Heidän työtään on pitää teeseremonioita, illallisia tai perinteisiä teatteriesityksiä maksaville asiakkaille. Ammatti sai alkunsa Kioton seudun majataloissa, joiden emännät alkoivat opiskella tanssimista miellyttääkseen vieraita. Siitä on jo satoja vuosia, ja vielä nykyäänkin he harjoittavat tiettyjä vanhoja taiteenlajeja. Näiden taiteiden, kuten japanilaisen kitaran soittamisen, harrastajia on kuitenkin vähän. Geishat siis omalla tavallaan ylläpitävät perinteitä ja siirtävät niitä eteenpäin uusille sukupolville. Koska geishojen koulutus on pitkä ja monimutkainen, heidän palkkaamisensa maksaa paljon. Sen vuoksi yleensä vain rikkailla liikemiehillä on varaa viettää iltaa geishan kanssa. Heidän asiakaskuntansa on siksi aika lailla sama. Kuten dokumenteista käy ilmi, geishat joutuvat myös juomaan väkevää alkoholia vieraidensa kanssa, ja lisäksi kulkemaan saman illan aikana teehuoneesta toiseen. Monet heistä palaavat kotiinsa vasta kello kahdelta yöllä!
|
|
|
Post by Koalani on Sept 8, 2020 16:58:21 GMT 2
Mä oon kuullut, että geishat ovat myös jonkinlaisia ilotyttöjä. Pitääkö se paikkansa?
|
|
|
Post by talvikki on Sept 9, 2020 10:43:48 GMT 2
No, se on väärinkäsitys, joka länsimaisilla on. Geishat ovat taiteilijoita. Sellaistakin on voinut kyllä tapahtua, että heiltä on ostettu toisenlaisia "palveluksia", mutta se ei kuulu heidän ammattiinsa. Tai voi olla, että ilotytöt pukeutuivat samalla tavalla.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 9, 2020 14:17:25 GMT 2
Selvä. Jotkut punaiset geishat voisivat siis tarjota seksuaalisiakin palveluksia...
|
|
|
Post by talvikki on Sept 9, 2020 18:49:10 GMT 2
Geishat tekevät paljon asioita, jotka voivat johtaa sopimuksiin. Kuten kerroin (ja kuten videoista selviää), suurin osa geishojen asiakkaista on rikkaita liikemiehiä. Osa näistä voi kuulua salaseuroihin ja nämä nuoret tytöt tekevät yhteistyötä heidän kanssaan... Ja sitten esimerkiksi alkoholin juominen noissa juhlissa. Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu, ettei pidä kieltäytyä, koska se olisi epäkohteliasta!
|
|
|
Post by Koalani on Sept 10, 2020 1:17:46 GMT 2
Mä sanoisin, että suuri osa niistä miehistä kuuluu salaseuroihin... Ja juomisesta ne tekevät rituaalin. Niin on Polynesiassakin. Jos joku tarjoaa ruokaa, on pakko syödä! Ainoa tapa välttää se on sanoa, että on täynnä tai on jokin terveysongelma... Saa nähdä, mitä mä keksin, kun matkustan sinne...
|
|
|
Post by talvikki on Sept 10, 2020 10:16:51 GMT 2
Joo, japanilaiset eivät ole ainoa kansa, jolla on sellainen tapa! Muissakin Aasian maissa ajatellaan niin. En tiedä Euroopasta.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 10, 2020 21:47:53 GMT 2
Ei Euroopassa sitä ole, mutta Välimeren maissa sodan jälkeen vanhemmat antoi liikaa ruokaa lapsilleen...
|
|
|
Post by talvikki on Sept 11, 2020 7:50:56 GMT 2
Se on vähän eri juttu, varsinkin sodan jälkeen, kun ihmiset olivat kärsineet nälästä! Meidän perheellä on oma tapa syödä yhdessä, vaikka se ei ole niin yleistä länsimaissa. Siksi minun "täytyy" syödä lämmintä ruokaa siitä huolimatta, kuka sen on valmistanut. Jos kieltäydyn tai laittaisin omaa ruokaa sen sijaan, muut alkaisivat epäillä.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 12, 2020 12:17:27 GMT 2
No, varsinkin sicilialaiset ja kreikkalaiset ädit säilyttivät sitä tapaa kauan sodan jälkeen, ehkä ihan 80-, 90-luvuille saakka.
No, jos sulla on riittävän tärkeitä syitä, kuten ruveta vegetaariksi, ne ymmärtää. Kyl mäökin syön lämminta ruokaa lounaaksi (jota mä syön illallisen aikaan), ei siinä mitään pahaa. Mulla on omia syömisaikoja ja -tapoja ja vaikeasti syön muiden kanssa!
|
|
|
Post by talvikki on Sept 12, 2020 19:15:09 GMT 2
Niin, mutta isä on tietoinen mun uudesta ruokavaliosta ja on ruvennut laittamaan kasvisruokaa! Eli aika hankala tilanne! Vielä nyt, kun en ole kovin itsenäinen, joudun olemaan aika paljon tekemisissä muun perheen kanssa.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 12, 2020 19:36:05 GMT 2
Sehän oli hyvä juttu. Muunko perheen kanssa? Eli muiden sukulaisten kanssa?
|
|
|
Post by talvikki on Sept 12, 2020 19:59:04 GMT 2
Siis saman perheen jäsenten, vanhempien ja muiden sisarusten. En tiedä, miten itsenäistyminen on aloitettava. Kärsin väsymyksestä ja se tekee kaikesta hankalampaa. Voisin hakea ohjausta siihen joko kaupungin palveluista tai nuorten erityiskoulusta (joissa on kursseja siihen), mutta sitä taas ei tiedä, millaiseen tilanteeseen voi joutua silloin!
|
|
|
Post by Koalani on Sept 13, 2020 1:07:05 GMT 2
Νο, ensin pitäisi päästä eroon väsymyksestä. Neuvoja voi aina hakea, mut sitten päätät itse, miten menettelet.
|
|
|
Post by talvikki on Sept 13, 2020 13:12:54 GMT 2
Niin... Nyt on vielä vähän vaikeaa sanoa.
|
|