|
Post by talvikki on Sept 7, 2020 11:51:31 GMT 2
Haluan jakaa muutaman nettisivun, josta saa ilmaisia käsityöohjeita! Osa näistä ohjeista on helppoja, eli jos uuden harrastuksen kokeileminen kiinnostaa, kannattaa käydä katsomassa: Sivustoa pitää alankomaalainen nainen, joka on kerännyt valtavan määrän ilmaisia ohjeita! Hänen sivuiltaan löytyy monen eri käsityötekniikan malleja; neulontaa, virkkausta, kirjontaohjeita, ristipistoja, jopa koruja! Joistain tekniikoista, kuten kudonnasta, on video-ohjeetkin. Olen virkannut kukkia hänen ohjeidensa mukaan, niistä tuli hienoja. Osa sivuston ohjeista on myös englanniksi. Nettisivuja ylläpitää oikea käsityönopettaja. Sivuilta löytyy ilmaisia ohjeita, joiden avulla harjoitellaan eri tyyppisiä käsitöitä. Joitain malleja voi ostaa edullisesti sivuilta. Tällä sivustolla on paljon vanhoja malleja - osa on 1800-luvulta tai vielä vanhempia! Sieltä löytyy vanhoja käsityölehtiä, joista ottaa mallia omiin käsitöihin. Sivujen ylläpitäjät ovat tehneet uusia ristipisto-ohjeita vanhojen värikuvien perusteella, joissa on mukana lista samankaltaisista nykyaikaisen lankamerkin väreistä. Tekniikoita ovat esim. villalankakirjonta, pitsinnypläys, kalligrafia, virkkaus, ompelutyöt, hardangerkirjonta, makramee-solmut tai puutyöt. Paljon muutakin on!
Lisään tähän viestiketjuun lisää aiheita, kun löydän uusia nettisivuja tai ohjevideoita. Voin myös etsiä ohjeita muistakin käsityötyypeistä.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 8, 2020 16:49:00 GMT 2
Kiitoksia paljon! En ole itse harjoitellut juuri koskaan käsitöytä, mutta kiinnostuneille tää on suuri apu. Sä voisit ehkä jopa myydä niitä, jos ne on niin hienoja!
|
|
|
Post by talvikki on Sept 9, 2020 10:55:28 GMT 2
En kehtaa myydä käsitöitä, jotka on tehty toisen ihmisen mallin mukaan! Niihin liittyy tekijänoikeusjuttuja. Kirpputorilla ehkä voisi, tai sitten antaa lahjaksi toiselle. Käsitöitä kannattaa kokeilla, jos on aikaa! Siitä saa paljon iloa ja hyötyä. Jos ei ole koskaan harrastanut, voisi aloittaa jostain helposta ja yksinkertaisesta, kuten ompelusta tai virkkauksesta. Kangaskaupat välillä myyvät alennuksessa lankaa ja tilkkuja. Tilkuista voi ommella kuvioita tai kokonaisia peittoja. Voisit joskus käydä käsityökaupassa vaikka tutustumassa ja katsomassa, mitä siellä on. Tarvikkeetkaan eivät ole kovin kalliita. Esim. virkkuukoukun ja lankaa sitä varten saa vain muutamalla eurolla. Itsekin kun ostan isomman määrän käsityötarvikkeita (kangasta, kirjontalangat ja mahdollisesti kehyksen kirjontaa varten), hinta ei melkein koskaan ylitä viittäkymmentä euroa! Käsityöt ovat siis edullinen harrastus!
|
|
|
Post by Koalani on Sept 9, 2020 14:27:02 GMT 2
Niin onkin, mutta mulla ei ole vapaa-aikaa ja silloin kun on, mun täytyy lukea kieliä. En niinkään jo osaamiani, vaan niitä uusia tai niitä, joita en ole koskaan ehtinyt oppia kunnolla... Sit kun mun asunto on vanha, täytyy melkein aina olla korjaamassa jotakin tai tekemässä remonttia... Puhumattakaan voimistelusta, jota myös täytyy harrastaa säännöllisesti, muuten voimat häviää. Sit kun en syö tavallista sokeria, vaan kookospähkinäsokeria ja syön leivoksia joka päivä, täytyy leipoa usein. Eli harrastuksia riittää! Sitä paitsi mulla ei ole riittävästi kärsivällisyyttä olemaan istumassa ja virkkaamassa. Mä heittäisin ekalla hankaluudella koko jutun parvekkeelta...
|
|
|
Post by talvikki on Sept 9, 2020 18:52:41 GMT 2
Joo, ei se mitään! Se oli vain ehdotus. Mä teen käsitöitä paljon siksi, kun en opiskele tällä hetkellä ja on siis aikaa sille. Toivottavasti voin tehdä niitä tulevaisuudessakin. Voin laittaa kuvia omista käsitöistä, jotka ovat jo valmiita.
|
|
|
Post by Koalani on Sept 10, 2020 1:12:26 GMT 2
Laita vaan!
|
|